Frågor & Svar

Frågor & Svar

På den här sidan hittar du som hyresgäst information om ditt boende. Vi kommer succesivt att lägga ut mer matnyttigt.


Om det någon information du saknar, tveka inte att kontakta oss! Intandems bostads ambition är att vara en god hyresvärd åt våra hyresgäster. Vi vill att våra kunder kan känna sig trygga med oss som hyresvärd.


Vi vill alltid kunna bli bättre så tveka inte att kontakta oss om du undrar över något, har synpunkter eller klagomål. Skicka ett mail och vi återkommer inom 48 timmar för att besvara er förfrågan.

Vid Problem


Klicka här för att ladda hem informationen för att spara!


Felanmälan lägenhet/trapphus/källare:

www.intandem.se Fyll i formulär ”felanmälan”


Kabel tv:

Vid bekymmer med kabel tv eller störningar kontakta:

SAPPA www.sappa.se sök driftstörning 0774-444744

COMHEM 90222


Internet:

När du flyttar in i lägenheten måste du använda en dator och koppla upp din dator mot skekraft nätet.

Plugga in dator med kabel i uttaget, skriv sedan in följande adress:

skekraft.net/login


Sedan väljer du vilken leverantör du önskar.

All form av kontakt gällande din uppkoppling och eventuella bekymmer kontakta skellefteå kraft

Skellefteå kraft internet 0910-772550


Jour kväll och natt :

Låst dörr /tappat nyckel/ störningar runt hyreshuset (kväll och natt) efter kontorstid ringer ni till Securitas jour på:

Securitas jour 010-4705779


Strömavbrott hela huset:

Skekraft.se www.skekraft.se/kundservice/driftinformation

Vattnet är avstängt i huset:

1: lapp i trapphus - Planerad avstängning

2: störning i VA nätet - Skelleftea.se/kontakt/driftinformation

3: akut problem - Ring hyresvärd



Innan inflyttningen


Innan inflyttningen har Du fått nycklar och deltagit i besiktningen av lägenheten. Om det finns brister och fel som behöver åtgärdas av oss, ex.vis omtapetsering, så görs detta så snabbt som möjligt.


Det kan då innebära att Du har flyttat in i lägenheten innan detta görs, men det ger i normalfallet ingen reduktion av hyran.

Vad är störande


I hyreslagen uttrycks: Det åligger hyresgästen att väl vårda lägenheten och vad som hör till denna samt vid dess nyttjande iaktta allt som fodras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten.


Om Du blir störd, så ta kontakt med den störande och tala om att Du störs. Hjälper inte detta, så kontakta oss, så ska vi tillsammans lösa problemet. En störande hyresgäst riskerar att förlora rätten till sin lägenhet. Kan inte problemet lösas, så kontaktar vi Hyresnämnden.


Sker störning efter kontorstid kontaktas störningsjouren som sköter detta kvällar och helger



Felanmälan & frågor


Om du har något fel i lägenheten eller frågor du inte hittar svar på här så kontaktar du hyresvärden. Enklast via felanmälan i menyn ovan eller telefon.


Andrahandsuthyrning


För att Du skall få hyra ut i andra hand behövs tillstånd från oss. Vid uthyrning är det Du såsom förstahandshyresgäst som ansvarar för lägenheten och att hyran betalas i tid. Vid olaga andrahandsuthyrning mister Du hyresrätten.



Uppsägning


Vi tackar dig för den tid som du varit vår hyresgäst hos oss på Intandem och önskar dig lycka till med ditt nya boende. Det är mycket att tänka på när du ska flytta. Här får du några tips på sådant som är viktigt att komma ihåg.


Säg upp din lägenhet

Kontakta oss i god tid när du vill flytta, kanske har vi något annat att erbjuda dig. Uppsägningen ska ske skriftligen senast det månadsskifte som infaller tre kalendermånader före önskad avflyttning. Om du exempel vill lämna din lägenhet den 1 oktober, måste du säga upp lägenheten senast den 30 juni.


När du har sagt upp ditt hyresavtal är du enligt hyreslagen skyldig att visa lägenheten för nya intressenter. Du måste också hålla din lägenhet tillgänglig för besiktning.


Du är skyldig att lämna lägenheten städad och klar senast klockan 12.00 dagen efter hyresavtalet upphör att gälla. Om dagen infaller på en lördag, söndag eller annan helgdag, får du flytta ut senast klockan 12.00 första vardagen därefter.


Besiktning

Vid uppsägning besiktigas lägenheten. Du kommer att få en uppsägningsbekräftelse med tid för besiktning. Vi vill gärna att den nyinflyttande hyresgästen deltar. Besiktningsmannen går över lägenheten för att se efter skador och onormalt slitage. Kostnaden för onormalt slitage bekostas eller åtgärdas av hyresgästen. Vid förekommande fall, då besiktningen sker vid avflyttning, kontrolleras även städningen.


Lämna tillbaka dina nycklar

Du måste lämna tillbaka samtliga nycklar när du flyttar även de kopior som du eventuellt har gjort samt nycklar och cylindrar till allmänna utrymmen som cykelförråd och tvättstuga. Om nycklarna inte lämnas in blir du skyldig att betala vad det kostar för oss att byta lås.


Töm lägenheten och dina förråd

Ta med dig alla dina tillhörigheter som finns i lägenheten. Även dina förråd, ditt garage och din balkong ska vara tömda.


Flyttstädning

Lägenheten ska vara väl städad och rengjord, glöm inte balkong, uteplats och förrådsutrymmen. Tänk på att om du städar dåligt så måste du betala för att någon annan ska städa ordentligt.


El

Glöm inte att avsluta ditt elabonnemang när du flyttar så riskerar du att inte bli felaktigt fakturerad av elbolaget.



Källsortering


Sopsortering är en viktig del av allas vårt miljöansvar. Vi önskar därför att du tänker på följande. 


  • Ställ aldrig sopor i trapphusen, inte ens för en kort stund
  • Sortera soporna enligt gällande regler för sopsortering.


Låt oss alla hjälpas åt att minska påverkan på vår miljö. 



Sköt om din lägenhet

När du flyttar in i en lägenhet tar du även ansvar för att den sköts om ordentligt.
Följande tips hjälper dig en bra bit på väg:


Väggar

Ta reda på vilket material dina väggar är gjorda av innan du hänger upp speglar, tavlor och annat. Ta hjälp av oss eller någon annan som vet om du känner dig osäker.


Du får inte göra hål i väggarna i badrum och andra våtrum. Du får inte ändra befintlig planlösning i lägenheten. Rengör väggarna med försiktighet, målade ytor med ljummet vatten och ett milt rengöringsmedel. Tapeter får endast dammtorkas.


Golv

Golven hålls snygga och fräscha om du sätter möbeltassar under stols- och bordsben. Tänk på att golv av klinker är ömtåliga för stötar och slag. Parkettgolv rengörs med en väl urvriden trasa


Målning och tapetsering

Du kan måla och tapetsera din lägenhet själv på egen bekostnad, men ta alltid kontakt med oss för godkännande, innan du påbörjar arbetet.


Väljer du att utföra arbeten i lägenheten, måste det ske på ett fackmannamässigt sätt. Tänk på att välja färger och tapeter som är acceptabla för gemene man. Om du väljer för extrema färger riskerar du att bli ersättningsskyldig för återställning av lägenheten.


Fråga oss om du är osäker!



Info om Flyttstädning


Din efterträdare i lägenheten har rätt att kräva att lägenheten är väl städad vid inflyttning. Om lägenheten är slarvigt städad när du lämnar den kan du bli tvungen att betala städningen i efterhand.


Rum

  • Dammsug och torka golven. Målade ytor, golvlister och fönsterkarmar ska vara rena.
  • Persienner rengörs.
  • Gör rent elementen, även bakom.
  • Dörrar och garderober rengörs, kom ihåg överkanten.
  • Dammsug och torka ur garderobernas backar och hyllor.
  • Dekaler och andra uppklistrade detaljer ska tas bort.
  • Tvätta fönstren invändigt, utvändigt och mellan glasen.

Kök

  • Målade ytor och kakel ska vara rena.
  • Töm skåp och lådor och gör rent in- och utvändigt.
  • Frosta av och rengör kyl och frys, både invändigt, utvändigt och under.
  • Dra fram spisen och rengör sidorna, väggen, skåpsidor och golv.
  • Rengör kokplattornas yta och kanter.
  • Rengör ugn och värmeskåp invändigt samt alla plåtarna och grillgallret.
  • Torka av köksfläkt både in- och utvändigt, rengör även filtret.
  • Rengör skärbrädans över- och undersida.
  • Dammsug och torka golvet.

Badrum, wc

  • Målade ytor och kakel ska vara rena. Rensa golvbrunnen.
  • Tvätta badkar, handfat, toalett och badrumsskåp. Även undersidorna och kröken i toalettstolen. Lossa fronten när du städar under badkaret.
  • Dammsug och torka golvet.

Balkong, förrådsutrymmen, garage

  • Städa och sopa på balkongen.
  • Förrådet ska tömmas, sopas och städas.
  • Har du ett garage måste det också sopas och städas.
  • Ta med dig alla dina tillhörigheter.


Stopp i Avloppet


Får du stopp i avloppet eller om det rinner ner dåligt bör du kontrollera nedanstående innan du felanmäler:


  1. Kontrollera att silar och vattenlås är rensade och att inget sitter fast där.

  2. Hör med dina grannar ovanför och under om de har haft några liknande problem.
  3. Som lägenhetsinnehavare är det enligt stadgarna ditt ansvar och din skyldighet att hålla rent, rensa och underhålla de synliga delarna av avloppen i din lägenhet. Det gäller både i köket, badrummet och badkaret/duschen.

    Du måste också tänka på att inte spola ner olämpliga saker i avloppet. Du får exempelvis inte spola ner kaffesump, teblad, stekfett eller annat fett, råa ägg, torra pulver (t.ex. potatismospulver och liknande), kakel- eller cementbruk eller annat som kan vara olämpligt och som fastnar och bygger på lagren i våra rör.

    I toaletten ska du inte spola ner bomullspinnar eller liknande eftersom de lätt sätter sig på tvären och bygger upp ett stopp när annat spolas ner. Bomull är enligt reningsverken inte heller lämpligt att spola ner i toaletten liksom varken tamponger eller bindor.

    I de fall stopp är orsakat av lägenhetsinnehavaren kommer kostnaden att debiteras den ansvarige. Hör med dina grannar ovanför och under om de har haft några liknande problem.


Ett enkelt sätt att hålla köksavloppet öppet är att värma två liter vatten till en temperatur av cirka 70 grader, lägga i fem matskedar maskindiskpulver, röra om och hälla det i slask och diskho. Spola därefter ordentligt (minst en halv minut) med riktigt hett kranvatten i varje ho. Gör det till en vana att upprepa denna procedur med jämna mellanrum så håller sig våra avlopp öppna lättare och längre.

Kaustik soda ska inte användas, eftersom det kan medföra för stor värmeutveckling och risk för frätskador på avloppsledningarna.